TELATAH RAMADAN - KUNNI MASROHANTI

Puteh di Dalam

Riau | Jumat, 24 Mei 2019 - 10:04 WIB

Puteh di Dalam

(RIAUPOS.CO) -- Senangnye hati Wak Atan. Sejak tadi tesengeh tak sudah-sudah. Rupenye ie dapat jemputan buke bersame. Tak tanggung, jemputan dari kantou lughah. Memang, Wak Atan teghmasuk salah satu tokoh masyaghakat yang disegani di kelughahannye. Mak Temah ikot senang. Sebab, Wak Atan diundang, tentu Mak Temah ikot diundang juge.

Sughat jemputan hampir tak lepas dari tangan Wak Atan. Beghulang-ulang ie membace bagian paling bawah undangan. O, rupenye ade tulisan drass code. Apelah agaknye artinye tu. Berulang pulak Wak Atan menggumam seoghang diri. Nak beghtanye tak tau pade siape. Mak Temah? Tentu lebih tak tau. Sedang Inah belom balek lagi rumah kawannye.

‘’Ape yang abang bace beghkali-kali tu,’’ tanye Mak Temah.

‘’Ini ha, Temah. Tulisan paling bawah jemputan ni, dikau tau tak?’’ Wak Atan balek beghtanye.

‘’Mak Temah tehegeh-hegeh mendekat ke aghah Wak Atan yang sedang dudok di kursi tamu. Macam Wak Atan, mate Mak Temah tak berpindah pandang daghi bagian bawah sughat tersebut.

‘’Itu bahase enggres, bang. Manelah Temah tau.’’ 

‘’Manelah Inah tadi, ye. Ngape lame betol die balek tu. Kejap lagi kite mesti bersiap. Tuiisan ni macam meminte kite berbuat sesuatu. Tapi ape agaknye, ye. Pakai kate-kate putih pulak setelah titik due.’’  ‘’Bagus kite tanye pade  Leha, bang. Mane tau die tau.’’

Wak Atan ragu. Tapi, makne kate-kate tu harus cepat diketahui. Tak pakai becakap, Wak Atan langsung tegak dan berjalan.

‘’Nak kemane, bang,’’ tanye Mak Temah.

‘’Tapi ke ghumah Leha. Apelah dikau ni,’’ jawab Wak Atan.

Keduenye langsung beghgegas, memakai kasut dan berghalan cepat menuju ghumah Leha. Tapi baru beberape langkah berjalan di halaman, Inah balek.  Tekejut bukan main Inah mellihat mak bapaknye macam tu. Jalan macam dikejar setan. Laju.

‘’Eh, nak kemane mak. Bapak nak kemane tu?’’ tanye Inah langsung mematikan sepedamotornye.

‘’Alhamdulillah, Inah dah balek bang. Tak payah lah kite ke ghumah Leha lagi.’’ Lain ditanye, lain menjawab pulak Mak Temah. Sedang Wak Atan menganggukkan saje.

‘’Ini ha, Inah. Bapak dikau dapat jemputan lagi kantou lurah, menghadiri buke bersame. Tapi di bagian bawah jemputan ni, ade tulisan. Dikau bacelah.’’ Mak Temah menyerahkan surat jemputan pade Inah.

‘’Di rumah ajelah, Mak. Panas ni, ha.’’

 Inah langsung menuju ghumah, letak sepedamotor dan duduk di tengge ghumah. Sedang Wak Atan dan Mak Temah segere menyusul. Sesampainye di tangge, Mak Temah langsung menyeghahkan kembali surat yang dibawenye.

Pelan-pelan Inah membace satu persatu  maksud dalam jemputan tersebut. Bukan main Inah serius. Tapi tibe-tibe ketawe keghas. Lame pulak tu. Sampai megang-megang peghut. Nak tekenceng-kenceng pulak katenye.

‘’Apelah dikau ni Inah. Ape yang lucu? Ngape gelak macam tesempok puake tu?’’ tanye Wak Atan. ‘’Bapak ni pon. Maksud kate-kate dress code ni, warne baju yang mesti dipakai saat berbuke nanti. Baju puteh maksudnye. Mak same Bapak pakai baju puteh. Jemputan yang lain pon macam tu,’’ jelas Inah panjang lebar.

Mak Temah dan Wak Atan saling berpandangan, lalu seghentak menahan gelak sambil menutup mulut.

‘’Untung tak jadi ke ghumah Leha. Aih, malunye tadi kalau jadi bang. Itu pon kite tak tau’’

‘’Iye Temah. Tapi macam manelah, kan kite memang tak faham bahase enggres tu. Dah lah. Mari kite bersiap, dah nak pukul enam. Kang kite telambat. Tak dapat kolak pisang pulak nanti.’’

Mak Temah dan Wak Atan kemudian bersiap. Keduenye memilih baju puteh dalam lemari. Bolak balek dipileh, tapi tak dapat-dapat. Telebeh Wak Atan. Pileh-pileh, yang dapat kaos puteh.

‘’Camane ni, Temah. Tak ade baju puteh abang. Kalau baju putehnye di bagian dalam boleh tak ye? Tapi lain pulak nanti.’’ Wak Atan bertanye, tapi kemudia dijawabnye pulak.

‘’Percume kalau di dalam, tak nampak juge. Kalau tak ade macam mane, bang, yang penteng kite datang. Faham ajelah pak lughah tu dengan kondisi kite. Dari pade kite tak datang, kang die lebeh peneng pulak.’’

Inah yang mendengar percakapan keduenye langsung menyele dari bilek.

‘’Tak ape tu, Pak. Pergi  ajelah. Itu kan tak wajeb. Kalau ade pakai. Tak ade jangan nak dipakse pulak.’’

 Mak Temah dan Wak Atan lebih meghase lege. Lalu keduenye bersiap berangkat. Mak Temah pakai baju putih yang dah beghubah warne. Sedang Wak Atan pakai baju Teluk Belange warne coklat, tapi dalamnye puteh.

‘’Tak puteh di luar, puteh di dalam jadilah.’’ Celetuk Wak Atan.***

 




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook

TERBARU




PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3th floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com