Lampu Colok

Riau | Sabtu, 01 Juni 2019 - 13:29 WIB

Lampu Colok

MALAM-malam ganjil Ramadan telah berlalu. Malam ni, malam terakhir ganjil, 29 Ramadan. Sepekan jelang ghaye tibe, lampu colok dimane-mane. Meski di kota, tradisi lampu colok tak hilang.

Tulah tradisi oghang Melayu. Wak Atan pon dah siapkan lampu colok sejak bebeghape haghi lalu. Tak banya, tapi cukuplah menyemaghakkan Kampung Bandar. Tetangge kanan kighi pon macam tu. Semua membuat lampu colok. Di depan ghumah masing-masing, di sepanjang jalan ghaye, penuh lampu colok.

Tradisi lampu colok dan tughun temughun. Sepekan jelang ghaye, pengumuman di masjid dekat ghumah Wak Atan tentang lampu colok dan mulai terdengar. Ade pulak pengumuman tempel di papan pengumuman masjid dan kantor lughah. Ini khusus untuk pengumuman yang dibebankan kepade masyarakat. Lain lagi pengumuman memasang lampu colok untuk di masjid atau simpang-simpang jalan.

Setiap ghaye, kemeriahan memang teghase sebab lampu colok ni. Same halnye dengan di kampong Mak Temah, atau kampung neneknye di Selatpanjang sane. Lebih meghiah lagi. Lebih banyak lampu colok lagi. Tak heghan kalau Wak Atan, sesebok apepon selalu membuat lampu colok ni. Kalau dah nak dekat sepekan jelang ghaye, dah mulai  siboklah tu memulong kaleng minuman bekas atau botol-botol kecik.

‘’Ngape lampu colok ni tak menyale, bang. Ghosak agaknye,’’ tanye Mak Temah pade Wak Atan petang menjelang maghrib tu.

‘’E, eh, tadi macam tak ade masalah. Cube abang tengok balek,’’ jawab Wak Atan.

‘’Kughang ni, bang. Tak cukop sepuloh bang. Tak ghamai,’’ kate Mak Temah lagi.

‘’Dah banyaklah ini. Tengok tetangge kanan kighi, empat buah aje dah cukop. Yang kite nak buat sampai sepuloh tu buat ape.’’

‘’Kalau banyak kan sampai belakang humah bang. Tepi kanan kighi juge. Semaken banyak semaken cantek.’’

‘’Heleh Temah, ni kote, bukan kampong. Kan dah teghang. Ade lampu jalan pulak lagi. Kalau di kampong memang mesti banyak, kan tak ade lampu. Lampu colok tu ajelah andalannye.’’

‘’Seghah abanglah kalau macam tu. Tapi kite tahon ni kan tak balek kampong bang. Buatlah macam suasane di kampong.’’

Wak Atan tak menjawab lagi. Die langong membetolkan lampu colok yang dicakap Mak Temah ghosak tadi, lalu memasangnye langsong di tepi jalan.

‘’Banyak lampu, Wak.’’ Pak Rojali, tetangge kanan gumah menyape Wak Atan.

‘’Banyaklah lagi punye Wak Jali, tu. Saye siket aje,’’ jawab Wak Atan.

‘’Sengaje siket, Wak. Semalam saye dah buat banyak, tapi disumbangkan ke masjid. Malam ni lebih banyak lampu colok di masjid dibandeng semalam.’’

Wak Atan tak menjawab, ie sebok.

‘’Malam ni bolehlah Wak Atan tengok sambil jalan-jalan keliling kampong ni, ghamai dan meghiah.’’

‘’Yelah Wak Jali, terimekaseh,’’ jawab Wak Atan singkat.

Selesai memasang lampu colok di halaman hingge tepi jalan, Wak Atan masuk lagi ke dalam ghumah. Mukennye agak masam. Mak Temah pon teheghan-heghan.

‘’Ngape bang, masam aje muke, tu.’’

‘’Tak ade.’’

‘’Tak ade atau tak de?’’

‘’Itu ha. Wak Jali, sebok menyughuh abang tegok lampu colok di masjid. Kate die banyak lampu colok sumbangan die. Heleh, sombong konon.’’

‘’E, eh. Ngape pulak abang besungut macam tu. Biarlah, kalau memang iye, ape salahnye.’’

‘’Tak boleh cakap macam tu. Tu namenye ria, sombong, nak dipuja puji. Habes tu die sinde abanglah sebab abang tak ade sumbang lampu colok buat masjid tu.’’

‘’Iss, tak boleh besungut macam, tu. Biarlah Wak Jali tu, memang macam tu lagi dulu. Macam abang tak paham. Dahlah, baek lagi kite bekemas. Malam ni, sehabes lagi masjid, kite jalan-jalan kan bang, keliling sambil tengok lampu colok?’’

‘’Seghah dikaulah Temah, abang ikot aje.’’

Wak Atan tak becakap lagi. Die menuju bilek. Mak Temah pon besiap ke dapou. Sekejap lagi berbuke dan bersiap nak ke masjid pulak.***





Tuliskan Komentar anda dari account Facebook