Ingat Emak

Riau | Jumat, 31 Mei 2019 - 09:30 WIB

Ingat Emak

ALEH-aleh Mak Temah bergegas, tegak dan masuk bilek. Padahal, sebelumnye ie asyik bertadrus. Sejak pagi, sehabis salat dhuha, ie langsung mengaji. Memang macam tu kebiasaan Mak Temah. Kalau pon berhenti, sebab kantuk saje, lalu membute.

Tapi begitu azan zuhur berkumandang, ie pasti jage, langsung ke masjid. Wak Atan paling selalu mengingatkan Mak Temah kalau tidou siang itu membuatnye payah terjage, malas gerak alias mager, semakin lemah dan lain-lain.

Inah teheghan-heghan melihat maknye. Tapi tak tergeghak hatinye nak tahu ape yang membuat maknye macam tu. Sedang Mak Temah, terduduk depan lemari baju kayu yang dah lame. Pintu lemaghi tu pon dah tak lurus lagi, encot ke kanan meski baru diperbaiki Wak Atan due hari lepas. Kace bagian depan yang menempel di pintu, juga dah lepas. Entah tahun beghapelah agaknye lemaghi tu berade dalam bilik Mak Temah. Baju di dalamnye pon baju-baju lame.

Perlahan Mak Temah mengambek satu per satu baju yang menumpuk dalam lemaghi tersebut. Sesekali dikibaskannye baju tu sampai menimbulkan suaghe. Berkali-kali.  Kali ni Inah penasaran. Ie mengintip maknye dari balek langsei. Tak nampak muke Mak Temah, hanye punggung dan tumpukan baju lemaghi yang terlihat.

‘’Ape Mak buat tu?’’ tanye Inah begitu dekat dan duduk di sebelah maknye.

‘’Tak de lah Inah. Saje, mak nak tengok-tengok baju lame. Mane tau ade yang bise dipakai buat ghaye. Sayang kan, baju masih bagus tapi tersimpan je dalam lemaghi ni.’’ Jawab Mak Temah.

‘’Tapi baju-baju ni dah kusam, Mak. Usah lagi. Kan mak dah ade beli baju ghaye. Dah cukuplah tu.’’

‘’Iyelah kalau macam tu. Mak nak kemas saje.’’

Inah kembali keluar bilik. Ie duduk di depan tivi, nonton sampai akhirye tertidou. Tapi Mak Temah masih duduk belepak depan lemaghi. Masih juge membongkar satu persatu baju di dalamnye. Pandangan Mak Temah tibe-tibe tertuju pade satu kain. Tepatnye kain songket warne hitam. Dah kusam pulak. Perlahan Mak Temah menariknye dari tumpukan. Bau tak sedap. Apak. Mak Temah kemudian mengibaskannye.

Mak Temah mencabuti benang songket yang dah patah-patah pade bagian bawah. Dah lapuk. Entah ape pasal, Mak Temah jadi pilu hatinye. Matenye berkace-kace. Lalu ie mencium kain songket tu laaame lame. E, eh Mak Temah menangis. Sengguknye makin keras terdengar. Berkali-kali ie becakap sendighi. Entah pade siape, yang jelas bukan pade Wak Atan atau Inah. Nampaknye songket hitam lame tu bukan sembaghang songket.

‘’Eh, ngape mak ni?’’ Inah langsung mendekati maknye setelah tahu kalau maknye menangis.

‘’Tak ape, Inah. Mak ingat nenek dikau aje, makenye jadi sedeh. Kain ni nenek dikaulah yang bagi. Dah lame, semase mak masih gadis lagi.’’

‘’O, Macam tu. Sangke Inah ape tadi.’’

‘’Kesal mak. Belum sempat mak belikan atau baju yang lebih bagus buat nenek dikau, die dah meninggal. Malah nenek selalu membagi kain-kainnye pade kami anak-anaknye. Ini songket paling mak suke.’’

Inah tak becakap. Ie mendengarkan saje ape yang dikatakan maknye. Tebayang kepade dighinye sendighi yang belom bise memberikan ape-ape pade maknye. Sedih juge hati Inah. Dah nak meleleh pulak ae matenye.

‘’E hemm, yang dikau bedue anak beghanak sedeh-sedeh ni kenape. Nak dekat ghaye pon, usah sedih. Bawak jelah ketawe.’’ Tibe-tibe Wak Atan dah berdiri di belakang Inah dan Mak Temah.

‘’Abang mane faham. Tenang jelah kate abang tu,’’ jawab Mak Temah.

‘’Tu, nak apeee. Memang kalau dah saatnye, macam tulah. Mak akan jadi anak dan anak akan jadi emak. Ha, dikau Inah, selagi mude, banyak-banyaklah berbuat baek pade mak bapak dikau ni.’’

‘’Iye, pak,’’ jawab Inah singkat.

Dah lah, simpan songket tu lagi. Kite dah tue Temah, takkanlah nak pakai baju ghaye banyak-banyak.’’

‘’Siape yang mike baju raye, bang. Tak ade. Temah ni cume ingat mak. Meski kite dah tue, pasti ade mase-mase ghindu dengan oghangtue kita.’’

‘’Iyeee, abang faham.’’

‘’Abang tak faham!’’

Suare Mak Temah agak tinggi. Tersinggung lah tu agaknye. Lagi sensitif, begitu kate budak jaman kenen. Tapi bukan maghah.

‘’Inah, esok kite belanje ghaye lagi, yee. Bawak mak dikau sekali. Ape nak dibeli, beli esok. Mesti gembighe dan bersemangat menyambut haghi kememangan.’’ Wak Atan mengalihkan perhatian dengan bebual same Inah.

‘’Dari mane bapak ade duit?’’ tanye Inah.

‘’Belom ade,’’ jawab Wak Atan sambil berlau keluar bilek.

Mendengar jawaban Wak Atan, Mak Temah dan Inah tak becakap sedikit pon. Kedunye hanye berpandangan sambil menggelengkan kepale.***





Tuliskan Komentar anda dari account Facebook