Butang Kebaye

Riau | Kamis, 30 Mei 2019 - 12:28 WIB

Butang Kebaye

TAK macam biase. Petang ni Inah nampak cantek. Masak-masak pon dah diselesaikan sejak awal. Siap masak, langsung kemas rumah. Sapu halaman, ruang depan sampai dapou. Tak heghan kalau sebelum jam lime die dah mandi, dah ganti baju, dah bedandan dan begincu. Ade yang nak datang ke rumah agaknye. Mak temah pon teheghan-heghan nengok kelaku Inah yang tak biase. Haghi lain, kalau belom pukul enam, usah harap Inah nak mandi.

Yang membuat Mak Temah tak abis pike lagi, Inah pakai baju kebaya labuh. Warne biru tue, bunge-bunge kecik. Nampak lebih langsing Inah dengan baju tu. Lehernye pon nam­pak lebih panjangng, sebab baju ni belah tengah. Lehernye langsung lughus memanjang sampai ke bawah. Panjang, siket lagi nak sampai lutut. Sedang butangnye berwarne meghah, nampak teghang. Meski agak kecik dan tersembunyi, tetap nampak. Tambah nampak langsing sebab baju ni memang sepasang, dengan roknye sekali.

‘’Macam pernah nampak baju ni, Inah,’’ tanye Mak Temah.

‘’Memang nampaklah, Inah ambek lagi lemaghi mak,’’ jawab Inah.

‘’E, eh ni baju mak zaman dulu. Dah lame. Tapi tak sangke bagus dikau pakai, ye? Dikau nak kemane?’’

‘’Tak adelah mak, di ghumah aje. Katenye Abang Muslim nak datang sebelum berbuke.’’

‘’Alahmak, Muslim? Muslim anak satu tu? Die nak buke sini ke?’’

‘’Taaak. Saje die nak jalan, ade yang nak dianta katenye.’’

‘’Hmmm. Ape yang nak dianta tu?’’

‘’Entahlah, Mak. Bang Muslim ni entah iye entah tidak.’’

‘’Dikau pakai baju macam ni? Eh tak patot. Baik dikau ganti baju, Inah. Ni baju dah lame betol. Dah kusam.’’

‘’Mane pulak kusam, Mak. Masih bagos baju ni. Dah Inah cuci, pakai pengharum pulak.’’

‘’Yang dikau ngentam ni, ngape? Baju lain kan banyak. Gantilah, usah pakai baju ni.’’

‘’Mak, Inah nak tunjukkan pade Bang Muslim, inilah baju kebaye. Kebaye labuh. Baju Melayu yang diturunkan dari nenek Inah. Kalau tak macam ni, Bang Muslim tu tak tau, Mak. Kan mengenalkan khazanah Meyau ni bagus?’’

Mak Temah baru nak menjawab. Tapi klakson sepedamotor sangat keras terdengar lagi halaman. Muslim dah datang.  Bukan main handsome. Pakai kemeje biru dan celana kain hitam. Pakai sepatu warne hitam juge. Seiraslah dengan Inah yang pakai baju kebaye labuh warne biru juge.

‘’Assamualaikum, Mak Temah.’’ Muslim menyalami Mak Temah, mencium tangannye dan tersenyum ramah. Mak Temah agak salah tingkah.

‘’Alaikumsalam. Dikau sendiri Muslim?’’ tanye Mak Temah.

‘’Iye, Mak,’’ jawab Muslim.

‘’Intan payung semate wayang mane?’’

‘’Kat ghumah bibik die, tak nak ikot.’’

Mak Temah tak bertanye lagi. Macam haabes kate. Tepesone dengan Muslim lah tu. Muslim memang pandai mengambek hati Mak Temah. Apelagi dipanggil mak. Makin senanglah hati Mak Temah. Ie pon dikenal ghamah, baik dan ghendah hati.

‘’Dikau tengok Muslim, Inah pakai baju jaman dulu. Ni baju mak saat masih gadis. Dah lame betol. Dah bughok. Kate die nak tengokkan pade engkau yang mane baju kebaye labuh tu.’’

 ‘’Baguslah kalau Inah pakai baju Melayu. Anak-anak kenen, jangankan nak mengenali pakaian melayu, pakaian yang sudah ade pun tak nak pakai. Saye suke kalau Inah pakai baju ni. Kan menunjukkan jati diri Inah sebagai gadis Melayu juge mak.’’

Mak Temah hampir tak bekedip memandang Muslim. Matanye tertuju padenye sejak tadi. Mulutnye mengange pulak. Bukan main Muslim, Mak Temah memang terpukau dibuatnye.
‘’Bapak mana, Mak. Saye nak minti izin juge sama beliau,’’ sambung Muslim.

Mak Temah langsong memanggil suaminye. Entah kemane lah Wak Atan tadi. Lameee tak muncul-muncul sampai Mak Temah tepakse mencaghi ke dapou.

‘’Ape Temah. Abang saket peghot haaa. Lagi tadi ni dalam bilek ae.’’ Wak Atan menjawab panggilan Mak Temah.

‘’Itu ha bang. Inah nak pergi dengan Muslim. Nak buke kat luar agaknye tu.’’

‘’Suruhlah budak tu nuggu. Tak sopan betol. Oghang tengah teberak pon dipanggil-panggil. Kang lah abang susol. Sughoh die nunggu, cakap abang nak jumpe.’’

Tanpe menjawab iye atau tidak, Temah langsung balek ke ruang tamu, tempat Muslim dan Inah menunggu. Muslim mau pun Inah, nampak bersende gughau. Melihat keduenye, Mak Temah cukup heghan. Sayangnye, Mak Temah lagi awal memang tak suke kalau Inah dekat-dekat dengan lelaki, apelagi dude, lah beghanak pulak.

Sesampainye di ruang tamu, Wak Atan tak bertanye. Ie duduk di kursi dan diam. Anehnye, Wak Atan tak memandang Jali, tapi Inah. Butang baju kebaye labuh Inah membuat Wak Atan terdiam.

‘’Ni baju mak, Pak. Inah nak tunjukkan pade Bang Muslim, ni lah baju Melayu. Inah dan Bang Muslim nak berbuke kat luar. Boleh ye, Pak? Tanye Inah?’’

Wak Atan tak menjawab. Dipan­dangnye Muslim, lalu dipandangnye lagi butang baju Inah. Kemudian tegak dengan cepat.

‘’Pergi masok bilek, cepat!’’

Inah tekejot bukan maen. Mukenye memeghah. Sedang Muslim tak bekutik. Wak Atan memang kughang setuju Inah dekat dengan Muslim. Maklum Muslim kan dude sedang Inah maseh gades. Begitu Inah melintas dengan Wak Atan, Wak Atan menagrik baju Inah dan bebisik, ‘’Butang baju dikau tu lepas sebuah. Betolkan cepat!’’ Inah langsung masok ke bilek dan membetolkan butang baju. Sedang Muslim masih tak bersuaghe.

‘’Jom Bang kite pergi,’’ kate Inah pade Muslim begitu keluar bilek sambil tersenyum ceria. Muslim bingung, tak tau nak becakap ape dan kemudian pergi berdue dengan Inah.

‘’Eh, maaf Pak, Mak, telupe tak salam.’’ Muslim bebalek lagi, pamit pade Wak Atan dan Mak Temah lalu pergi. Apelagi, Wak Atan dan Mak Temah hanye saling pandang.

‘’Muslim tu budak baek. Die nak belikan baju ghaye buat Inah, tu,’’ kate Mak Temah pade Wak Atan.***





Tuliskan Komentar anda dari account Facebook