Buah Melake

Riau | Minggu, 26 Mei 2019 - 11:33 WIB

Buah Melake

MAK Temah dudok di bagian tengah. Ie nampak berbeda dengan yang lainnye. Selain paling gemuk, keghudungnye juge berwarne meghah teghang. Sedangkan Wak kayah dan Cik Siti, di samping kanan kirinye memakai keghudung warne coklat dan kuning mude campur putih.

Lagi pule, keduanya berbadan kughus. Beruntung, sebab Mak Temah bise dudok leluasa, sedikit lapang. Meski ruang tamu rumah Buk Joko sore itu penoh sesak. Bahkan tamu-tamunye sampai ke teras. Berbede dengan malam uzul quran di Mesjid Ikhlas tadi malam. Tempatnye memang lapang.

Menjelang akhir ramadan, memang di mane-mane selalu ade jemputan buke bersame. Tak hanya di tingkat pimpinan paling atas macam di ghumah wali kota, pak lughah dan lainnye. Di rumah Pak RT pon ade jemputan buke bersame, atas permintaan Bu RT sendighi. Katanye, sambil arisan bulanan, bise juge sekalian silaturrahmi dan bersedekah. Tidak hanye ibu-ibu di lingkungan RT tersebut saje, tapi juge dihadiri anak-anak yatim. Bu Joko sengaje mengundang anak yatim untuk memberikan santunan. Sebab jumlahnye cukup banyak, rumah Bu Joko jadi penoh, padahal besar dan luas, kursi-kursi mewah di ruang tamu juge dah dipindahkan ke tempat lain.

Mak Temah tak banyak cakap. Ie dudok tenang. Sesekali saje terlihat bicakap dengan Wak Kayah. Kebetulan Wak Kayah tinggal di gang yang same dengan die. Mak Temah lebih sibok memperhatikan kue-kue yang ade di hadapannye. Bermacam kue disajikan. Ade bolu kemojp, bolu karamel, pao, agar-agar dan lainnye. Ade juga puding coklat yang sudah disajikan dalam gelas-gelas plastik kecil. Tapi, mate Mak Temah lebih tertuju pade kue buah melaka.

‘’Tahun ni raye kat mane Mak Temah?’’ tanye Wak Kayah tibe-tibe. Mak Temah terlihat terkejot.

Pandangannye yang tertuju pade buah melake ,langsung beraleh memandang Wak Kayah.
‘’Saye? Oh, rencane balek kampung ke Sabak Auh, Siak. Tapi tak lame lah,’’ jawab Mak Temah.

Kebetulan Wak Kayah juge asli Bengkalis, tepatnya Pedekik. Jadi keduanye biase berbahase Melayu.

‘’Saye pon, balek Bengkalis. Tapi habis raye pertame. Antre panjang di penyeberengan tu yang saye tak tahan. Lame. Untunglah  tahun ni katenye ade penambahan kapal Ferry di Bengkalis tu. Apelagi jembatan kan dah tambah.’’

‘’Jembatan yang mane Wak Kayah. Setahu saye belom ade. Masih jembatan lame tu juge.’’

‘’Kan ade jembatan baru. Dah bise digunakan dah.’’

‘’Mane ade. Baru semalam saye bace koran. Belom bise dipakai lagi jembatan tu. Belom siap entah belom ape. Pokoknye belom bise dipakai.’’

‘’Bise. Hoax tu kali katenye belom bise. Adek sepupu saye telpon langsung, suruh saye cepat balek sebab dah aman di penyeberangan.’’

‘’O..macam yee.’’

Keduanye berhenti bebual begitu Bu Joko menyampaikan pesan jike waktu berbuke hanye tinggal beberape saat lagi. Panitia buke bersame di ghumah Bu Joko tu pun terlihat sibok. Ade yang menambah kue ke tengah karpet, ade yang membagikan minuman dalam gelas, ade pulak yang sedang menyusun-nyusun pinggan.

‘’Eiii... sedap makan petang ni. Ade aesam pedas patin, es sirup selasih, ade pulak buah melake. Tak boleh kalau tak dapat nii.’’

‘’Ape Mak Temah, nak ambekkan buah melake?’’

‘’Ehh taklah. Tak ade. Saye tak ade cakap ape-ape pon.’’ Mak Temah mengelak sebab ie memang becakap sogang sambil memandang dan menghitung-itung buah melake dalam pinggan yang agak sedikit jauh di sebelah kanannye. Tanpa ragu, Mak Temah mendekatkan pinggan buah melake tu ke depannya. Lalu ia tersenyum ke arah Wak Kayah.

‘’Sedap buah melaka ni, Kayah. Bulat, hijau, ade kelape paghut dan ade gule meghah di dalamnye. Sekali masuk dalam mulut, langsung meletup,’’ kata Mak Temah pulak.

Magrib betol-betole tibe. Azan dah berkumandang. Apelagi, tangan Mak Temah langsong meraih buah melaka itu. Sementaghe Wak Kayah memilih puding segar di depannye.

‘’Eh, maaf Cik Siti. Maaf. Saye tak sengaje. Padahal saye dah hati-hati betol tadi.’’ Mak Joyah langsung minta maaf pada Cik Siti yang juge dudok di sampingnye saat buah melake yang digigitnye meletup dan mengnenai jilbabnye yang puteh. Berseleghak. Mak Temah langsong menngambil tissue dan mengelap gula meghah tu. Ia pun teghus meminte maaf meski tak jelas sebab mulutnye penuh dengan buah melake. Tapi, belum sempat tangannye membersihkan gule meghah tu dengan tissue, gule meghah dari mulutnye kembali menyembou mengenai jilbab Cik Siti.

‘’Alahmak. Maaf lagi Cik Siti,’’ kate Mak Temah lagi. Cik Siti sikitpon tak becakap. Mukenye masam. Maghah agaknye. Matilah Mak Temah. Ia mengambek tissue cepat-cepat sambil memalingkan wajahnye ke aghah yang lain.***




loading...

Tuliskan Komentar anda dari account Facebook