Kue Nuzul

Riau | Sabtu, 25 Mei 2019 - 11:36 WIB

Kue Nuzul

MALAM ni malam 17 Ramadan. Bertepatan dengan malam Nuzul Quran.  Perayaan Nuzul Quran di Masjid Ikhlas dilaksanakan malam ni. Peringatan tersebut dah disampaikan pengurus masjid sejak beberape malam sebelumnye. Bahkan, pembagian kue untuk ibu-ibu pade malam peringatan tersebut sudah dibagi sejak due hari lepas.

Mak Temah juge dapat bagian yang same. Kue-kue tersebut nantinye akan dibagikan kepade jamaah di saat ceramah agame telah selesai atau hampir selesai. Hal seperti ini memang menjadi kebiasaan masyarakat di sane. Bahkan setiap perayaan hari-hari besar agame lainnye seperti Maulid Nabi atau hari lahirnye nabi, pon macam tu. Masyarakat dah terbiase dan tahu dengan kebiasaan tersebut. Jadi, tidak heghan lagi.

‘’Ape kite buat kue untuk malam ni, bang,’’ tanye Mak Temah pade Wak Atan sore itu.

‘’Ape yang sedap je lah, Temah. Hari pon dah petang. Mane sempat lagi nak buat. Dikau belai ajelah kat pasar ramadan tu,’’ jawab Wak Atan pulak.

‘’Siape pulak nak buat, bang. Tak laghat. Panas minta ampon. Tekak keghing kemaghau. Nantilah, biar Inah pergi ke pasar.’’

‘’Mane Inah tadi. Macam tak nampak. Kalau tak silap abang, dah keluar die tadi dah.’’

‘’Kalau tak ade Inah, Awang kan dah balek bang. Kalau Awang tak ndak, abanglah.’’

‘’Hmmmm. Dikau ni. Abang sughuh dikau, dikau pulak sughuh abang, Temaaah.’’

Mak Temah tak menjawab lagi. Tangannye menutup mulut yang mengange lebar sebab sangap. Wak Atan pun tak ade becakaape-ape lagi. Keduanye sibok masing-masing. Tapi kemudian Mak Temah melihat ke arah jam dinding. Pukul 15.45. Sambil mengusap mate dan menutup mulutnye sebab sangap beghulang-ghulang, Mak Temah masuk ke bilek.

‘’Nak kemane Temah, dah petang. Usah tidou lagi. Bersiaplah. Sebelum magrib kite dah mesti ke mesjid.’’

‘’Aih, cepat betol. Ape nak buat tu. Takkanlah kite berbuke di masjid, bang.’’

‘’Petang ni pon ade undangan berbuke same di ghumah Wak Leman. Sambil kendughi. Macam semalam. Eloklaah kite pergi. Buke dimane-mane dah sampai, takkanlah tempat tetangge sendighi tak datang. ’’

‘’Abang je lah. Temah buke di ghumah je. Kesian Inah tak de kawan.’’ Mak Temag becakap sambil teghus menuju bileknya.

‘’Inah pergi sekali. Semue kite berbuke di sane. Habis buke, baleklah kite, baghu bersiap untuk pergi lagi ke mesjid tu. Sayang pulak tak pergi penceramah malam ni ustaz spesial. Bagus pulak katenye.’’

‘’Abang je laaah,’’ jawab Mak Temah yang keluar lagi dari bileknya. Lagi-lagi Mak Temah menutup mulutnye yang menganga lebar dengan tangan kanan. Sedang tangan kirinye membawe bantal. Lalu ia melemparkan bantal itu di depan televisi. Ia pun tegolek sedap.

‘’Lah tidou pulak. Bekemaslah Temaaah. Dah petang, ni.’’

‘’Kejap lagi lah bang. Tak lihat abang Temah sangap lagi tadi. Kantuk, bang. Tadi malam macam tak tidou. Tak nampak abang sampai jam beghape Temah tadarus? Habis subuh pun Temah tak ade tidou lagi.’’

Mendengar jawaban tu, Wak Atan tak becakap ape-ape lagi. Itulah kelebihan Mak Temah, bile hendak, mengaji tak sudah-sudah. Meski baru memasuki hari ke 17 ramadan, tapi sudah khatam satu kali. Wak Atan sendighi, setengah Alquran pon belum. Kalau soal tadarus, Wak Atan memang angkat tangan, Mak Temah selalu lebih.

‘’Yelah. Kalau macam tu, biar abang je pergi ke pasar. Ape nak beli?’’

‘’Seghah abang je lah. Ape yang sedap menughut abang, beli. Eh tapi kalau ade buah melake, abang beli tu ajelah.’’

‘’Kecik, nonet kue tu, Temah. Tak nampak banyak. Beli banyak pon nampak siket. Belum lagi nanti habis kene makan di ghumah, ni.’’

‘’Dah mulai. Abang nyinde Temah, yeee?’’

‘’Bukan nyinde, memang abang tujukan pade Temahlah kate-kate tadi tu. Kan betol?’’

Mak Temah tak membalas pertanyaan Wak Atan. Habis kate dah. Wak Atan pun bersiap, masuk ke bilek, ganti celana hitam, kaos oblong putih dan memakai peci.

‘’Dah, abang pergi. Kejap pon. Dikau bersiaplah buatkan lauk yang sedap. Dah petang.’’

Mak Temah tak menjawab. Wak Atan lalu melihat istrinya yang terbaring itu lebih dekat. Rupanye dah tetidou. Mendengkur pulak. Tak sampai hati Wak Atan nak membangunkannye.

‘’Heiiii.. bini akuuuu.. bini aku,’’ katanya seoghang dighi sambil menggelengkan kepale, lalu pergi.***




loading...

Tuliskan Komentar anda dari account Facebook

TERBARU