Kughang Sekilo

Riau | Kamis, 23 Mei 2019 - 09:59 WIB

Kughang Sekilo

ALHAMDULILLAH. Itulah yang diucapkan Mak Temah berulang-ulang setelah selesai menimbang badan. Sejak menjalankan program diet, timbangan di depan pintu kamar, selalu Mak Temah gunekan. Bangkit tidou timbang badan, siap sahur timbang badan, apelagi siap berbuke, timbang berulang-ulang. Tak jeghe, tak bosan. Wak Atan pon teheghan-heghan. Mak Temah ni, kadang kelaku macam budak-budak.

‘’Alhamdulillah baaang. Beghat badan Temah tughun sekilo,’’ pekik Temah pagi bute sehabis sahur.

Wak Atan yang hendak membaringkan badan sambil menunggu azan subuh, tekejot bukan maen. Meski dah terbagheng, die dudok lagi. Menghele nafas panjang, kemudian menghempaskan pelan-pelan.

‘’Macam mane menughot abang. Langseng Temah sekaghang kan? Pantaslah agak sedap bejalan, ghengan,’’ sambung Temah lagi.

Wak Atan belom sempat becakap, Temah dah becakap panjang. Ampon Wak Atan. Tepekek telolong Mak Temah tu yang tak tahan. suboh lagi.

‘’Temaaaah!! Kecikkan suaghe dikau tu!! Subuh ni ha, nak subuh. Malu denga tetangge kanan kighi.’’ Wak Atan tepekek tapi dengan suaghe kecik. Menahan nafas, merapatkan gigi dan bibei.

‘’Abang faham pasti dikau senang. Tapi jangan macam tu.’’

‘’Iye. Temah minta maaf bang. Cubelah kalau abang, beghat badan 85 kilo, tughun sekilo, senang kan?’’

‘’Heleh Temah. Oghang tughun bekilo-kilo, tak macam dikau kepohnye. Dikau sebok dengan beghat badan. Bagus lagi tengi televisi, kan jadi tahu perkembangan dunie kat luar sane. Oghang tengah demo, rusuh, tuntut hitu tuntut hini, dikau asek nak menimbang badan, je.’’

‘’Lantaklah, bang. Temah tak nak ambek tau. Tak Temah punye hal tu. Bagos lagi Temah diet, langsengkan badan, beli baju baghu, sambut ghaye, balek kampong.’’

Lagi dulu Temah memang gemuk. Mase masih gadis dan jumpe Wak Atan pon dah gemuk. Tapi sejak melahekan, betambah gemuk. Tambah lebih dari 20 kilo. Mak Temah Pon tak tahu mengape. Memang dah macam tu agaknye. Banyak makan gemuk, siket makan pon tak bise kughus. Tapi kali ni Mak Temah memang belaja kughus. Dah tige haghi tak makan nasi. Yang die makan hanye sayou dan buah. Kalau pon makan nasi, cukop sesuap due suap saat sahur.

Wak Atan pon Teheghan-heghan mengape Mak Temah boleh tak makan nasi sampai tige haghi. Padahal, biasenye, makan nasi paleng banyak. Lauk siket. Makan buah tak peghnah. Tapi sekaghang dibelak die. Makan nasi seketol aje. Makan buah dan sayou paleng banyak. Heghannye, tak mengeluh, tak macam-macam. Tenang. Hanye sesekali saje meghase penat dan cepat leteh. Kughang tenage agaknye.

‘’Bang, jangan lupe haghi ni kite belanje belah lagi. Pinggan, mangkuk dah banyak pecah. Ghaye dah dekat dah,’’ katenye.

‘’Dikau pergilah sema Inah. Kan tak mesti dengan abang,’’ jawab Wak Atan.

‘’Eh, kan abang yang janji nak kawankan Temah balek?’’

‘’Itu semalam. Haghi ni dah beghubah lagi. Abang banyak kerje haghi ni. Nak ke mesjid, ghapat soal santunan anak yatim. Abang ni panitia. Segan kalau tak datang.’’

‘’Ngape abang tak cakap lagi semalam. Kalau tau macam ni, kan semalam langsung beli aje.’’

‘’Halah, dikau banyak cakap je. Pileh memileh dikau tu yang tak tahan. Dikau pergilah dengan Inah!’’

Mak Temah tak ade menjawab lagi. Wak Atanpon langsung bangket dan pergi ke bilek ae, ambek wuduk lalu bersiap nak ke mesjid. Melihat Wak Atan besiap, Mak Temah tak mau ketinggalan. Diepon besiap dan pergi ke mesjid dengan Wak Atan.***




loading...

Tuliskan Komentar anda dari account Facebook