Tibe-Tibe Nak Kughus

Riau | Selasa, 21 Mei 2019 - 11:44 WIB

Tibe-Tibe Nak Kughus

‘’BANG, ape kate abang soal badan Temah sekarang?’’ tanye Mak Temah pade Wa Atan men­jelang berbuke pade 15 hari ramadan itu.

‘’ Eh, tak peghnah-peghnah dikau betanye macam tu Temah. Ape pasal?’’ jawa Ak Atan se­lambe.

‘’Saje bang. Penat bebadan besar ni. Beghat. Nak kemane-kemane cepat letehnye.’’

‘’Kalau hemat abang, dah mantap Temah tu, dah. Gemuk kate oghang, biar aje, yang penting tetap Temah paleng cantek.’’

‘’Bukan macam tu, bang. Payah caghi baju kalau badan besar macam ni. Tengok tu di pasar, model baju cantek-cantek, tapi semua untuk oghang yang bebadan kughus. Temah nak dietlah bang. Tak makan nasi. Kate oghang diet karbo.’’

Mendengar keinginan Mak Temah tu, Wak Atan tepingkal-pingkal. Lucu. Mak Temah yang selalu makan nasi banyak, pinggan selalu menggunung bile tengah makan, nak diet. Tak mungkin. Begitu dalam pikiran Wak Atan.

‘’Tak usah lagi. Macam tu ajelah. Tak elok kughus. Kate oghang nanti dikau makan hati, kughang makan, tak bahagie dan macam-macam. Kan name abang juge yang bughuk.’’

‘’Kalau ade yang tanye, kan Temah boleh jelaskan.’’

‘’Halah, nak diet konon. Makan banyak. Kolak pisang jatah aku yang dibawe Subhan semalam pon dah dikau embat  tadi malam. Padahal abang dah tebayang sedapnye makan kolak tu sehabes sahur.’’ ‘’Khilaf bang.’’

Lagi-lagi Wak Atan tak kuat menahan gelaknye. Ade aje telatah Mak Temah yang selalu membuatnye terhibur. Kadang memang lucu, tapi banyak gelinye. Banyak hal tak masuk akal ape-ape yang dicakapkan Mak Temah tu. Selalu berlawanan dengan kenyataan. Tapi Wak Atan tak peghnah ambek puseng. Baginye, Mak Temah adalah yang terbaik. Pengaseh dan peduli dengan banyak oghang.

‘’Yelah, yelah. Khilaf lah tu.’’

‘’Petang ni, biar Temah ganti. Temah buatkan kolak kesukaan abang tu.’’

‘’Betol Temah? Abang makin sayang pade Temah.’’

‘’Tapi boleh kan Temah mencube untuk diet tu kan, bang?’’

‘’Seghah dikaulah, Temah. Kalau abang tak boleh cegah, camane lagi. Bolehlah dicube.’’

‘’Kalau macam tu, petang ni kite tak usah masak ye, bang?’’

‘’Kan yang diet dikau, bukan abang. Kalau Temah tak masak, habeslah abang. Kebulou. Bulan puase lagi.’’

‘’Iye tak iye pulak, bang. Tak ape, biar Temah masak buat abang. Temah takkan tergode dengan makanan dan takjil berbuke nanti. Temah makan sikeeet saje.’’

Memang betol. Mak Temah tak maen-maen. Petang tu die masak. Ade kolak, ikan bakar, sambal tanak bahkan sambal belacan. Tapi siketpon die tak makan. Ikan seketul saje yang die makan. Selebehnya, hagham. Siketpon  tak disentohnye. Wak Atan pon teheghan-heghan, ape sebetolnye yang membuat bininye jadi macam tu.

‘’Dahlah, Temah. Makan aje. Tak usah sekse badan tu. Kan bulan puase. Kalau tak makan, tak cukup energi. Lemas, lemah. Kang dikau saket. Abang tak mau.’’

‘’Insyaallah tak ape-ape, bang. Temah baek-baek saje. Banyak teman Temah yang diet dan berhasil. Kan Temah nak langseng juge bang. Biar lebih cantik.’’

Wak Atan tak bise becakap ape-ape lagi. Tapi die penasaghan. Siape agaknye yang beghani membuat bininye macam tu. Program diet tak makan nasi, tak banyak makan dan macam-macam. Padahal kan haghi-haghi Temah di rumah saje. Tak tahan nak tahu, Wak Atan pon bertanye pade Temah.

‘’Yang dikau dah pandai menjalankan program diet selame due haghi ini siape, Temah,’’ tanye Wak Atan. ‘’Eit, yang abang nak tau tu buat ape? Nak diet juge? Ape yang nak abang dietkan. Badan abang tu dah kughus, macam lidi. Habeslah kalau diet,’’ jawab Temah.

Mendengar jawab Temah, Wak Atan hilang mood, tak bertanye lagi. Die tesengeh kesal, menggaruk kepale dan berlalu pergi meninggalkan Mak Temah.***




loading...

Tuliskan Komentar anda dari account Facebook