Telatah Ramadan - Kunni Masrohati
Telewat
Jumat, 18 Mei 2018 - 11:01 WIB > Dibaca 744 kali Print | Komentar
Telewat
Berita Terkait




“Kriiiiing…’’
“Kriiiing…’’
      
Alarm handphone Wak Atan tak henti berdering. Berkali-kali. Tapi Wak Atan siket pon tak bergeming. Be­gitu juge Mak Temah. Senyap. Sebok membalek­kan badan. Bukan jage, ta­pi malah mengepit bantal guling. Begitu pon Inah di kamar sebelah, tak bersuare. Malam pertame puase kali ni memang cukup bede. Gerimis yang bertandang beberape jam, cukup mengubah hawa panas sedikit sejuk. Ditambah isu teror seharian yang membuat Wak Atan dan Mak Temah sebok menggali infomasi. Tidou pun dah larut.

“Kriiiiing…’’
“Kriiiiing…’’

“Bang, bangkitlah. Alarm dah biseng mekak telinge lagi tadi tu, ha.’’ Kali ni Mak Temah terjage.     “Iye Temah,’’ jawab Wak Atan singkat.

“Tu, ngape abang tak bang­ket. Bangketlah abang dulu.’’ Temah menyibok lagi, sebab Wak Atan tak juge bangket.

 “Iye, iyeee Temaaaah. Tenanglah dikau. Tadi abang hidupkan alarm tu pukul tige. Takkanlah kite telewat. Pukul tige baru ni.’’ Gigi Wak Atan rapat, suare agak kuat. Ie membetulkan bantal di kepalenye, ancang-ancang nak pejamkan mate lagi. Tapi alangkah tekejutnye  Mak Temah. Sayup-sayup macam terdengar suare azan. Begitu juge Wak Atan.

“Eh bang. Tak salah tu bang. Macam azan Temah dengar.’’ Keduanye langsung teduduk. Diam dan kemudin saling pandang.

“Ya Allah baaaang. Azan subuh tu dah. Ape yang abang cakap pukul tige.’’

“Eee.. mane ade. Tu televise tetangge tu. Azan Jakarta.’’

“Mane pulak. Tu azan di masjid bang.’’

Pelan-pelan Mak Temah membuke tirai jendele yang kebetulan menghadap ke arah gang samping rumah. Antare gang dan jendele tu, hanye dibatasi parit kecik saje. Alangkah terkejutnye Mak Temah saat melihat orang-orang dah berangkat ke masjid.

“Mampos kite bang. Alamat tak sahurlah kite ni. Telewat dah. Abang punye pasal. Melete. Suke hati abanglah tu pasang alarm!’’

Cerepet Mak Temah sepanjang tali beruk. Dari atas tilam, sampai ke dapou, Mak Temah masih merepet. Semue disebot. Sambal, nasi, cendol semue kene sebot. Tudung saji dibuke lebar-lebar. Cendol dalam lemari es pon, dihangkut. Semue diletak atas meje. Sambil memandangi semue makanan tu lah Mak Temah semakin merepet tak tentu arah.

“Penat Temah panaskan rendang ni tadi. Cendol ni, sengaje Temah simpan dalam lemari es. Alahai, tak jadi pon kene makan. Habeslah. Siang nanti semue makanan ni berubah jadi Setan. Abanglah ni punye pasaaal!’’ Suare Mak Temah semakin keras.

“Ssssst…. Sudahlah tu Te­mah. Abang salah. Salah abang Temah. Tadi rase-rase alarm tu dah pas, pukul tige abang buat.”

“Tu ngape subuh baru berbunyi.’’

“Tulah yang abang….’’

“Dah lah tu bang. Usah nak buat alasan. Besok buat aje lagi macam ni. Tak usah lagi sahur. Kebulou, lantaklah. Kan abang senang, lauk nasi tak bekurang.’’

“Astagfirullah Temaaaah. Suudzon namenye tu. Tak adelah abang niat macam tu. Kite telewat ni sebab di­kaulah. Kan dikau tadi ma­lam yang sebok main Pacebuk same Jenah memperbincangkan teroris tu. Haaaa, terorislah punye pasal ni, Temah. Bukan abang. Bukan abang Temah, bukan abang yee. Ye kan Temah? Betol tak? Hehehe. Usahlah merajok Temah. Habeslah abang kalau Temah marah. ’’Wak Atan mulai memujuk Mak Temah yang tak henti besungut. Pipinye yang tembam, hilang setengah. Begitulah saking panjangnye sungut.      

“Suke hati abanglah. Ape abang nak buat, buat aje. Esok, tak usah abang minta lauk itu, lauk ini, takjil itu, takjil ini. Tak sudi Temah!’’

“Aik, marah betol bini aku.’’ Wak Atan tekejut men­dengar suare pintu bilik yang setengah dibanting same Mak Temah. Ie pon tak sanggup becakap lagi. Kalau dah peneng lalat macam tu, apelagi. Tangan kanan pegang pinggang, tangan kiri pegang kening, kepale menggeleng hebat. “Naseeeeb, nasebb.’’***


KOMENTAR
Berita Update
Arab Saudi Bantu  Kitab Kuning ke Riau

Arab Saudi Bantu Kitab Kuning ke Riau
Jumat, 18 Januari 2019 - 18:00 wib
Waspadai Rawan Kebakaran di Februari
Burhan Gurning: Masa Peralihan Musim
Waspadai Rawan Kebakaran di Februari
Jumat, 18 Januari 2019 - 17:33 wib
Diperbaiki dengan Tambal Sulam

Diperbaiki dengan Tambal Sulam
Jumat, 18 Januari 2019 - 17:00 wib
PPTK Tiga Proyek PUPR Diperiksa

PPTK Tiga Proyek PUPR Diperiksa
Jumat, 18 Januari 2019 - 16:36 wib

SMKN 1 Pekanbaru Hadirkan Motivator Dedi Budiman
Jumat, 18 Januari 2019 - 16:20 wib

71 Warga Binaan Rutan Dumai Rekam KTP-el
Jumat, 18 Januari 2019 - 16:00 wib
Bakti Sosial untuk Negeri Digelar EMP di Pulau Padang
PT Energi Mega Persada
Bakti Sosial untuk Negeri Digelar EMP di Pulau Padang
Jumat, 18 Januari 2019 - 15:59 wib

PT Inka Ekspor 15 Gerbong Kereta ke Bangladesh
Jumat, 18 Januari 2019 - 15:36 wib

Stok Beras Cukup untuk Delapan Bulan
Jumat, 18 Januari 2019 - 15:05 wib
Sejat Bersama RS Awal Bros Panam
Kenali Penanganan Tepat Patah Tulang
Jumat, 18 Januari 2019 - 14:49 wib
Cari Berita
Begini Ceritanya Terbaru
Warga Dengar Suara Ledakan

Selasa, 15 Januari 2019 - 12:26 WIB

Hubungan Tak Direstui, Sekuriti Gantung Diri

Selasa, 15 Januari 2019 - 09:36 WIB

Siswa SMA Tewas Ditabrak Truk

Sabtu, 15 Desember 2018 - 13:44 WIB

Karyawan Toko Gantung Diri

Minggu, 25 November 2018 - 13:39 WIB

Disdik : Pagar Dibangunan Komite

Rabu, 14 November 2018 - 12:48 WIB

Sagang Online
loading...
Follow Us