Telatah Ramadan - Kunni Masrohati
Telewat
Jumat, 18 Mei 2018 - 11:01 WIB > Dibaca 626 kali Print | Komentar
Telewat
Berita Terkait




“Kriiiiing…’’
“Kriiiing…’’
      
Alarm handphone Wak Atan tak henti berdering. Berkali-kali. Tapi Wak Atan siket pon tak bergeming. Be­gitu juge Mak Temah. Senyap. Sebok membalek­kan badan. Bukan jage, ta­pi malah mengepit bantal guling. Begitu pon Inah di kamar sebelah, tak bersuare. Malam pertame puase kali ni memang cukup bede. Gerimis yang bertandang beberape jam, cukup mengubah hawa panas sedikit sejuk. Ditambah isu teror seharian yang membuat Wak Atan dan Mak Temah sebok menggali infomasi. Tidou pun dah larut.

“Kriiiiing…’’
“Kriiiiing…’’

“Bang, bangkitlah. Alarm dah biseng mekak telinge lagi tadi tu, ha.’’ Kali ni Mak Temah terjage.     “Iye Temah,’’ jawab Wak Atan singkat.

“Tu, ngape abang tak bang­ket. Bangketlah abang dulu.’’ Temah menyibok lagi, sebab Wak Atan tak juge bangket.

 “Iye, iyeee Temaaaah. Tenanglah dikau. Tadi abang hidupkan alarm tu pukul tige. Takkanlah kite telewat. Pukul tige baru ni.’’ Gigi Wak Atan rapat, suare agak kuat. Ie membetulkan bantal di kepalenye, ancang-ancang nak pejamkan mate lagi. Tapi alangkah tekejutnye  Mak Temah. Sayup-sayup macam terdengar suare azan. Begitu juge Wak Atan.

“Eh bang. Tak salah tu bang. Macam azan Temah dengar.’’ Keduanye langsung teduduk. Diam dan kemudin saling pandang.

“Ya Allah baaaang. Azan subuh tu dah. Ape yang abang cakap pukul tige.’’

“Eee.. mane ade. Tu televise tetangge tu. Azan Jakarta.’’

“Mane pulak. Tu azan di masjid bang.’’

Pelan-pelan Mak Temah membuke tirai jendele yang kebetulan menghadap ke arah gang samping rumah. Antare gang dan jendele tu, hanye dibatasi parit kecik saje. Alangkah terkejutnye Mak Temah saat melihat orang-orang dah berangkat ke masjid.

“Mampos kite bang. Alamat tak sahurlah kite ni. Telewat dah. Abang punye pasal. Melete. Suke hati abanglah tu pasang alarm!’’

Cerepet Mak Temah sepanjang tali beruk. Dari atas tilam, sampai ke dapou, Mak Temah masih merepet. Semue disebot. Sambal, nasi, cendol semue kene sebot. Tudung saji dibuke lebar-lebar. Cendol dalam lemari es pon, dihangkut. Semue diletak atas meje. Sambil memandangi semue makanan tu lah Mak Temah semakin merepet tak tentu arah.

“Penat Temah panaskan rendang ni tadi. Cendol ni, sengaje Temah simpan dalam lemari es. Alahai, tak jadi pon kene makan. Habeslah. Siang nanti semue makanan ni berubah jadi Setan. Abanglah ni punye pasaaal!’’ Suare Mak Temah semakin keras.

“Ssssst…. Sudahlah tu Te­mah. Abang salah. Salah abang Temah. Tadi rase-rase alarm tu dah pas, pukul tige abang buat.”

“Tu ngape subuh baru berbunyi.’’

“Tulah yang abang….’’

“Dah lah tu bang. Usah nak buat alasan. Besok buat aje lagi macam ni. Tak usah lagi sahur. Kebulou, lantaklah. Kan abang senang, lauk nasi tak bekurang.’’

“Astagfirullah Temaaaah. Suudzon namenye tu. Tak adelah abang niat macam tu. Kite telewat ni sebab di­kaulah. Kan dikau tadi ma­lam yang sebok main Pacebuk same Jenah memperbincangkan teroris tu. Haaaa, terorislah punye pasal ni, Temah. Bukan abang. Bukan abang Temah, bukan abang yee. Ye kan Temah? Betol tak? Hehehe. Usahlah merajok Temah. Habeslah abang kalau Temah marah. ’’Wak Atan mulai memujuk Mak Temah yang tak henti besungut. Pipinye yang tembam, hilang setengah. Begitulah saking panjangnye sungut.      

“Suke hati abanglah. Ape abang nak buat, buat aje. Esok, tak usah abang minta lauk itu, lauk ini, takjil itu, takjil ini. Tak sudi Temah!’’

“Aik, marah betol bini aku.’’ Wak Atan tekejut men­dengar suare pintu bilik yang setengah dibanting same Mak Temah. Ie pon tak sanggup becakap lagi. Kalau dah peneng lalat macam tu, apelagi. Tangan kanan pegang pinggang, tangan kiri pegang kening, kepale menggeleng hebat. “Naseeeeb, nasebb.’’***


KOMENTAR
Berita Update

Warga Koto Tuo Baserah Berharap Produksi Padi Melimpah
Kamis, 18 Oktober 2018 - 20:00 wib

Bupati Diberi Kehormatan
Kamis, 18 Oktober 2018 - 19:30 wib

Dukungan Pemilu Damai Diapresiasi
Kamis, 18 Oktober 2018 - 19:00 wib

Lima BUMD Terima Bantuan Pusat
Kamis, 18 Oktober 2018 - 18:30 wib

SMAN 2 Pangkalankerinci Perkemahan Akbar se-Riau
Kamis, 18 Oktober 2018 - 18:00 wib
Langsung Temui Dirjen di Jakarta
Bupati Perjuangkan Pembangunan Jembatan ke Kementerian PUPR RI
Kamis, 18 Oktober 2018 - 17:30 wib

Halep Bisa Absen di WTA Final
Kamis, 18 Oktober 2018 - 17:00 wib
Subsidi BBM-Elpiji Membengkak

Subsidi BBM-Elpiji Membengkak
Kamis, 18 Oktober 2018 - 16:54 wib
Denda Pajak  Kendaraan  Diputihkan

Denda Pajak Kendaraan Diputihkan
Kamis, 18 Oktober 2018 - 16:43 wib
Cari Berita
Begini Ceritanya Terbaru
Salah Kostum

Selasa, 16 Oktober 2018 - 11:19 WIB

Cinta Ditolak,  Emak Bertindak

Rabu, 10 Oktober 2018 - 11:54 WIB

Ceroboh

Selasa, 09 Oktober 2018 - 11:17 WIB

Cowok Pemalu

Senin, 08 Oktober 2018 - 11:48 WIB

Kasus Mayat Tanpa Identitas di Ruko Sarang Walet Masih Misteri
Sagang Online
loading...
Follow Us